Suche - Produkte
Suche - Zubehör
Suche - Inhalt
Keine Ergebnisse / No results...


Im Orchester spielt die Grofle Trommel eine integrative und tragende Rolle. Sie steht ¸blicherweise senkrecht, schr‰g oder auch waagerecht auf einem St‰nder und wird in der Regel mit groflen, mit Fell oder Filz umwickelten Schl‰geln gespielt. Eine Bassdrum hat einen Frequenzgang mit tiefer Grundfrequenz (etwa 50 Hz) und mit einem kaum ¸ber 5 kHz hinausreichenden Obertonspektrum bei maximalem Schalldruck. Ihr Klang wird bei vielen Musikstilen als Grundger¸st des Rhythmus eingesetzt. Besonders tragend ist ihre Rolle in der modernen Tanzmusik und im Techno, wobei ihr Klang dort meistens elektronisch mit Samplern oder Drumcomputern erzeugt wird, und zwar ¸ber eine anf‰nglich mittelfrequente Sinus- oder Rechteckkurve, die innerhalb weniger Millisekunden auf unter 20 Hz f‰llt und ausklingt.
Als Kesselmaterial hat sich prinzipiell Birke und Ahorn durchgesetzt, wobei Ahorn die tiefen Frequenzen verst‰rkt, was bei Konzerts‰len mit weniger guter Akustik von Vorteil ist.

In an orchestral setting, the concert bass drum plays an integral role in the overall feel of a piece of music. In orchestral literature, the bass drum usually deals more with coloring and shading the sounds of the orchestra as opposed to providing a solid, rhythmic foundation like in marching and drumset. The bass drum is usually used to accent strong points in the music and is often combined with a cymbal crash to further accentuate the moment. In fact, the two instruments are used in conjunction so often that many parts simply contain one rhythm and the composer then indicates which instruments are to play at which points.
Though the bass drum is possibly the least frequently requested instrument at auditions, it actually takes a fair amount of skill to play correctly. Given the number of variables that can change when playing the bass drum (beater, beating location, amount/type of muffling, stroke, etc.), a well-versed percussionist is usually required in order to obtain all the possible sounds from the instrument.
Some important excerpts for the bass drum in orchestral literature include Stravinsky's The Rite of Spring, Tchaikovsky's Symphony No. 4, Romeo and Juliet, and 1812 Overture, many of the Mahler symphonies (most notably his third), and Symphonie Fantastique by Hector Berlioz.
The snare drum is one of the most easily recognizable instruments in the entire percussion section. Also called the side drum, the snare drum is often used as a means of accenting rhythms from other families of instruments within the orchestra or as a soloistic type instrument, particularly in pieces that may have a "military" type theme or sound to them.
zum Seitenanfang